At opbygge din modstandsdygtighed; stil dig selv to enkle spørgsmål
I en æra, hvor virksomhederne fortsætter med at bevæge sig hurtigere og hurtigere, er det så ikke underligt, at modstandsdygtighed er blevet det nye: må - have viden og ekspertise. Mens ledere altid har kendt til de personlige fordele ved at være modstandsdygtige, har de ikke altid erkendt, at det også er nødvendigt for deres teams og den organisatoriske sundhed.
Tag Susanne, administrerende direktør for et lille teleselskab. Hun var indskrevet på mit kursus, da hun fik nogle dårlige nyheder. En stor kontrakt, en virksomhed, som hendes firma havde brugt måneder på at forberede sig på, var gået til en konkurrent. Hun havde arbejdet hårdt på det. Hendes hold havde fundet geniale måder at barbere omkostninger og innovative måder at tilføre værdi til kunden. Det ville have været et rentabelt projekt, og endnu vigtigere havde en vellykket gennemførelse vist et nyt produktkoncept.
Hendes maske faldt og hun var tydeligt blæst omkuld. Hun genvandt sin balance over nogle dage, men skaden var sket. En af hendes ingeniører, en nøglemedarbejder og den eneste, der forstod, hvordan en kritisk softwarekomponent arbejder, forlod firmaet. Andre ansatte, der var ligeglade overfor forretningssvigt, var klar til at skride. Hun var nødt til at tilbringe endeløse timer, om at berolige de tilbageblevne om virksomhedens levedygtighed. Hun opdagede snart, hvordan chefens følelser påvirker hele holdet. Det var ikke nok for hende at komme på ret køl hurtigt; hun måtte forblive synligt upåvirket og stærk foran hendes hold.
Uperfekthed er undertiden en gave, som en nøgle til succesrig innovation, men det kan nemt give lederen en psykisk og følelsesmæssig smertende lussing på vejen. Angst kan føre til overdreven bekymring, irrationel frygt og besættende tanker. Så hvordan holder du roen, når taget falder ned over dig?
En måde er selvfølgelig at forfalske det. Du handler selvsikkert og står på en fed front. Dette kan virke, men at lægge låg på følelserne og vedligeholde en maske er anstrengende.
Sensitive medlemmer vil skelne sandheden - og tilliden ødelægges. Der er en bedre måde. Du kan virkelig blive uanfægtet, af det omvendte du oplever. For at trække dette ud, skal du øve dig på at se på verden på en ny måde. Det er simpelt, og faktisk ret sjovt.
Metoden er baseret på en gammel Sufi-fortælling, hvor en mand og hans søn skiftevis og gentagne gange konfronteres med uheld og lykke. Naboerne hopper rundt for at kommentere over uheldet og give tillykke til sidstnævnte. Hver gang bevarer manden sit klarsyn og stiller det samme spørgsmål: "God ting, dårlig ting, hvem ved det?"
Tænk tilbage i dit liv. Er der sket noget for dig, hvor du på det tidspunktet troede var en "dårlig ting"? Ser du tilbage på det i dag, kan du se klart, at det ikke var så slemt, at det måske endda var en "god ting"? Egentlig bare en gave, som var pakket grimt ind.
De fleste af os kan huske mange af sådanne tilfælde.
Så er det muligt, at hvad du er ved at mærke, som en dårlig ting i dag på et eller andet tidspunkt i fremtiden kan vise sig at være en god ting? Hvis ja, hvorfor har du så, så travlt med at mærke det dårlige?
Bare stil dig selv spørgsmålet "Er der en mulig måde, hvorpå dette faktisk kunne vise sig at være godt?"
Præsenterer en mulighed for muligheden.
Og hvis du tager spørgsmålet et skridt videre og spørger: "Hvad kan jeg gøre, for at få det til at ske?" Der åbner sig nye veje, som du aldrig havde forstillet dig før.
Her er en tre - trins proces, der hjælper dig med at dyrke denne nye tankegang. Jeg anbefaler, at du begynder at bruge den med det samme, ved alle mindre dagligdags uheld i dit liv. For jo mere du praktiserer at bruge den, jo mere lagres den i dig og din tilgang, dine gamle mønstre og vaner slettes.
Vær klar over, hvad du er ved at kategorisere, som en dårlig ting og hvorfor. Hvis du f.eks. ikke opfyldte dine indtægts målsætning, hvad ved dette er så generende? Er det, at din bonus forsvinder? Er det, at du måske må afskedige personale? Er det, at du ikke får de ekstra ressourcer, du regnede med?
Stil dig selv dette spørgsmål: "Er der et muligt scenario, hvoraf dette faktisk kunne vise sig at være en god ting en dag?"
Bare at overveje dette spørgsmål, vil tage dig til et andet følelsesmæssigt domæne, som en rig mulighed snarere end forfængelighed.
Stil dig selv det næste spørgsmål: "Hvad kan jeg - og mit hold - gøre for dette scenario sker? Hvordan kan vi transformere denne begivenhed til en god ting, som vi alle kan fejre en dag i fremtiden?"
Det lyder simpelt, og det er det!
Du vil opdage, hvor kraftfuldt det er, når du prøver det.
Og Susanne?
Hendes hold blev mobiliseret og stabiliseret så, da den konkurrent, der havde vundet projektet, lavede gentagne og mange fejl. Kom kunden tilbage til hende i en paniktilstand - og brokkede sig ikke mere over de ekstra gebyrer, hun opkrævede.